Jump Club on Tour 11-12/3

På måndagen lastade jag och Stina in våra hästar och körde ner till Övik för att kolla på Jump club on tour clinicen med Lotta och Sylve. På tisdag morgon skulle vi vara med och rida på tränarutbildningen så därför fick hästarna följa med en dag i förväg.
 
Clinicen var bra, Lotta och Sylve som alltid är så intressanta och roliga att lyssna på får en att bara vilja suga åt sig allt de säger. Denna clinic var väl som de tidigare man varit på. Inget nytt (vilket också är skönt, så man inte upptäcker att man är helt ute och cyklar, både med sin egen ridning och i träning) men det är alltid bra att bli påminnd samt vilken inspiration det väcker hos en. Man vill bara hem och träna, träna, träna. 
 
Tränarutbildningen var bra, intressanta diskussioner om olika ekipage, träningsupplägg och övningar.
Mycket markarbete, lydnad, övergångar, tempoväxlingar, bomarbete m.m. min häst var lite stark och stretig så fick råd att våga ta igenom honom lite mer än vad jag gör, och det är ju något jag är medveten om, att jag måste våga utmana honom mer i markarbetet. I hoppningen jobbade vi mycket med lydnadshoppning, hoppade två hinder på en 8:a för att få hästarna följsamma för hjälperna och vändbara. hoppade även trekombination med trav in som var lite klurig för de flesta ekipage. Min häst som aldrig brukar titta reagerade på en solkatt mitt i kombinationen och drog ut till vänster vilket gjorde att jag fick trycka på ordentligt för att få honom att räcka fram till C-hindret. Avslutade med att alla fick hoppa lite olika banor anpassade för de olika hästarna.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0