Hoppträning

Tränade för Eva idag och på schemat stod banhoppning på enkelhinder. Vi red lite kortare vägar för att träna på svängar. Vi hoppade fram på ett kryss med en galoppbom 6m före och därefter hoppade vi samma hinder som oxer först med lång anridning och sen kort.

Jag måste tänka på att bibehålla galoppen och rytmen när jag jobbar med rakriktningen annars tappar han bjudningen och rundheten i galoppen.

Vi hoppade först banan på 9 språng på ca. 90-1m och här vände jag ganska korta svängar. Hittade en bra galopp redan från början men blev något dragandes och hittade inte helt flytet i en del av anridningarna. Gastro blev lite taggad och stark och då är det ännu viktigare att jag inte fastnar i handen utan är rörlig på fingrarna. I de anridningar som kändes bättre blev sprången också härliga.

Runda nummer 2 hoppade vi på 1.10-1.20. Här red jag istället lite längre vägar mellan hindren. Hittade en bättre rytm genom banan trots att jag fick lägga till några volter på grund av att piloten var lite sen på att vända upp så vi missade helt linjerna till hindren. Men sprången han får är helt underbara! Jag måste koncentrera mig lite för att hänga med =)

Måste tänka på att ge lite mer eftergift på yttertygeln i sprången där vändningarna kommer direkt och att jag håller kontakten lite längre fram till hindren.

Måste ta tag i galoppombytes-träningen också.

Nästa söndag väntar banträning igen och den här gången blir det en 1.10

Vill inget annat än att anläggningen ska öppna igen så vi får åka ut och tävla!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0