Emmaträning Dag 1

Red på kulbettet och graman och som vanligt började vi med ordentlig uppvärmning i trav. Serpentinbågar och volter runt hindren, öppna, tempoväxlingar. Han var lite het och spänd från början så var glad att jag hade gramanen för att få lite hjälp att kunna påverka formen. När han väl började söka sig framåt nedåt kunde jag släppa den igen.
I galoppen red vi med lång, rak anridning på ett sockerbitshinder, väldigt nyttigt för oss som har svårt för rakriktningen i höger varv, red honom utåtställd redan genom svängen och då gick det ganska bra!
Jobbade lite över tre låga hinder på båge med fokus på att kunna påverka formen hela vägen fram och rida en lugn, samlad galopp, korta svängar både till första och efter sista. Här kändes verkligen Gastro jättefin, han kunde verkligen samla upp sig och fick honom mjuk och avspänd hela vägen =)

Hoppade dog-leg med volt i först lågt, med nogranna vägar och utan stigbyglar (kan inte påstå att det var en underbar känsla =) men jag satt kvar!) hoppade sedan likadant men högre med stigbyglar.
Hade lite svårt att hitta flytet i galoppen efter all lydnad, blev lite för stressad i ridningen själv.
Hoppade serien och det gick helt okej! Jag måste själv tänka på att vara snabbare och mjukare när jag sätter tillbaka till sista hindret.

Satte ihop det hela till en liten bana och även här hittade jag inte riktigt känslan, gick bra på de låga "kontroll-hinderna" men tappar han lite i växlingarna av tempot till de större hinderna.

Bara att träna på det mer hemma! I det stora hela är jag dock jättenöjd!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0