Sadelprovning

Vi var först ut på sadelprovningen och väntade i ridhuset när de öppnade stora portarna och körda in den lilla lastbilen med all utrustning och sadlar. Gastro brydde sig inte det minsta och hade redan charmat in sig =)

Vi kunde väldigt snabbt konstatera att min sadel inte alls låg bra. Den låg i vägen för hans bogblad och ännu värre blev det när han lyfte frambenen vilket hämmar hans rörelser.
Sittpunkten i sadeln hamnade för långt bak på hästens rygg och att sadeln är för flat vilket gör att jag hamnar i bakvikt. Det gick inte heller att padda upp sadeln baktill för då hamnade sadeln för mkt på manken.

Vi la på lite olika sadlar för att hitta några att provrida i. Det blev en annan typ av butetsadel med annan kåpa och ett djupare säte, men när jag red i den hamnade jag lika långt bak, kändes nästan som att sitta på bakvalvet.

Provade en begagnad CWD sadel som var riktigt skön att rida i men låg tyvärr inte så bra på hästen när jag väl satt i den.

Sist men inte minst så provred jag i en ny modell på en Prestigesadel som kom ut förra året, Roma hette modellen, den var riktigt skön att rida i, satt väldigt stadigt i den och hästen jobbade på riktigt bra med den! Gillade att det var lite bättre stöd för skänkeln. Den kändes så bra att jag tror jag köpt mig en ny sadel =)

De fick behålla min sadel och använda den på sadelprovningen så nu verkar det som att jag har en köpare på min Butetsadel! =)

Ska ringa AB nian och be de ta med den nya sadeln i helgen.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0