Emmaträning 14/6


Alltid lika trevligt när Emma kommer upp och kör med oss =)
Då blir det äntligen lite ordning på torpet! Ser verkligen fram emot att åka ner till Toleryd om 19 dagar.
 
Som vanligt började vi passet med ordentligt markarbete. Jobbade över två bommar upphöjda på låga sockerbitar i både trav och galopp med och utan stigbyglar, mellan bommarna skulle vi leda in framdelen på hästarna med ledande innertygel och styra dom med skänkeln. Gastro behöver framförallt bli bättre på att flytta undan vänsterskänkeln, så det måste vi fortsätta jobba med plus att jag måste ställa lite högre krav på honom. 
 
Började hoppa på en oxer med en galoppbom 9m framför (2 språng) efter oxern red vi på 6 språng på böjt spår till ett av sockerbitshindren (20m) volt tillbaka till nästa sockerbitshinder och båge åt andra hållet, tillbaka på oxern och 2 språng till bommen. Hade väldigt svårt i början att hitta balansen i den nya sadeln så jag kunde inte rida så
stadigt som jag ville. Måste ha lite kortare tyglar så jag kan hålla ihop honom med en stadigare hand mellan hinder (och inte glömma skänkeln för att hålla honom stadig)
 
Nästa övning var två räcken med 6,5 m mellan och mitt mellan hinderna hade vi en galoppbom. Den här övningen var väldigt svår för Gastro men samtidigt nyttig. Han har ju lite svårt att hinna upp med sina framben och framförallt här då det var räcken med kort avstånd mellan. Jag måste själv vara noga med att räta upp mig och sitta kvar med överblivet och våga hålla i lite längre.
 
Vi hoppade igenom en studsserie med räcke - 3m - räcke - 9,5m - oxer - 9,5m - räcke - 3m - räcke.
Första gångerna fick vi verkligen trångt på två galoppsprång efter oxern. Det gick lite lättare när oxern blev högre och han hoppade rundare över oxern.
 
Avslutade med att sätta ihop det hela till en liten bana....
 
Svårt men nyttigt
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0