Tisdag 17/7

Trim/Hopp Idag hade jag kulbettet på eftersom vi skulle hoppa Jag och Emma bytte hästar i början så hon red Gastro och jag Nico. Emma har inte ridit honom förut så det kändes bra att hon ville sitta upp och känna på honom. Det gör ju också att hon kan ge ännu mer tips på vad jag ska tänka på och jobba med. Hon var noggrann med att han tog både skänkeln och förhållningarna. Hon fick "hänga kvar" i tygeltagen för tt de verkligen skulle gå igenom men red och löste allting framåt hela tiden. Hon var också noga med att han var rak i kroppen då han annars dansar undan med bakdelen för att komma undan. Hon jobbade också mycket med att rida honom utåtställd för att få in vänsterbogen som han gärna vill skjuta ut. - Han är starkare än vad han ser ut! Sa hon och hon fick känna på hans humör också men hon är bara så stadig och rider vidare/ igenom det framåt hela tiden tills han ger sig. Vi bytte hästar igen och jag fick känna lite på honom. Fick lite feedback under tiden och jag förstod vad hon menade med att "hänga kvar" i förhållningarna, jag själv är lite för snabb att ge eftergift och måste tänka på detta för att kunna få honom i en lägre/ rundare form. Han kändes mycket stadigare mellan hjälperna och följde med bättre i svängarna. Skrittade lite och hoppade sedan en serie ett par gånger. Vi red in i trav och hade en bom fram till ett kryss, 6m till ett räcke och 10m till en oxer. Höll kvar han mellan hand och skänkeln hela vägen fram till bommen, han hoppade stadigt och okomplicerat igenom serien lite lågt två gånger. Höjde upp och kom igen och han fick lite problem till oxern då han inte backade av till utsprånget utan rev 2 gånger. Vi la då ut en bom 3m framför oxern och då gick det bra. Tog upp ett snäpp till och hoppade på samma sätt, det gjorde han bra! Travade av och han kunde jobba riktigtlåg och rund i formen!

Trackback
RSS 2.0